×

دوربین مداربسته AHD چیست؟

حامد صفری
09 بهمن 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

کلمه AHD مخفف عبارت analog high definition است که یک تکنولوژی جدید برای انتقال تصاویر با کیفیت بالا می باشد. در واقع نسل جدیدی از دوربین های آنالوگ که بر بستر کواکسیال تصاویر و فیلم HD را به DVR ارسال می کنند. از نقاط ضعف دوربین های آنالوگ در نسل قدیم رزولوشن پایین تصویر بود. تکنولوژی جدید ای اچ دی توانست این مشکل را تا حد زیادی در دوربین های آنالوگ برطرف کند.
اساس کار تکنولوژی AHD
در این نوع تکنولوژی تصاویر با استفاده از روشی جدید کدگذاری و منتقل می شوند. ذخیره این تصاویر نیز برپایه همین کدگذاری است. این کار توسط چیپ های AHD RX انجام می شود. به این ترتیب که تصاویر با حجم بالا به صورت دیجیتال از دوربین دریافت و سپس توسط چیپ AHD RX با رزولوشن AHD کدگذاری می شوند. این کد گذاری منجر به کاهش حجم آنها شده تا عبور اطلاعات میسر شود. بعد از عبور از کابل اطلاعات به صورت دیجیتال به DVR فرستاده می شوند.
روزولشن تصویر در دوربین های مداربسته AHD
کیفیت تصاویر در دوربین های آنالوگ قدیمی به سختی به 0.5 مگاپیکسل می رسید. با دست یابی به تکنولوژی AHD کیفیت تصاویر تا 1 مگاپیکسل (720 P) ارتقاء یافت. بعد از آن نسل دوم این دوربین ها کیفیت تصاویر تا 2 مگاپیکسل (1080 P) را ارائه دادند. تنها مشکلی که در این دو نسل تکنولوژی وجود دارد تفاوت در نوع کدگذاری آنهاست. در نتیجه از هر دو آنها نمی توان به طور همزمان استفاده کرد. AHD یک استاندارد باز است، که به صدها تولید کننده اجازه می دهد دوربین های امنیتی آنالوگ را بر اساس این فناوری ها توسعه دهند.
کابل تکنولوژی AHD
کابلی که برای انتقال تصویر از دوربین مدار بسته AHD به DVR ها استفاده می شود همان نوع کابل کواکسیال است که برای دوربین های مداربسته آنالوگ سنتی هم به کار می رفت. معمولا این کابل ها کواکسیال RG59 یا 60RG هستند. با وجود کیفیت پایین کابل ها، تصاویر در دوربین مدار بسته AHD همچنان با کیفیت مطلوب و بدون تغییر ارسال می شوند چرا که این دوربین ها حساسیت کمی نسبت به کیفیت کابل ها دارند.
این کابل در دوربین های HD تنها قابلیت انتقال سیگنال تا 100 متر را داشتند اما در دوربین مدار بسته مجهز به AHD انتقال سیگنال تا مسافت 500 متر توسط کابل RG59 و 1000 متر توسط کابل 60RG بدون افت سیگنال میسر شده است. همچنین دوربین های AHD با کابل UTP با استفاده از ویدیو بالن می توانند تا فاصله ی 320 متر و یا با استفاده از کابل CAT5 مسافت 290 متر را سیگنال دهی کنند.
دستگاه ضبط DVR مخصوص
همان طور که می دانید دستگاه ضبط DVR دستگاهی است که سیگنال های آنالوگ را از یک دوربین مداربسته با فرمت انالوگ می گیرد و به فرمت دیجیتال تبدیل می کند و اطلاعات را روی هارد ذخیره می کند. در نتیجه برای ضبط تصاویر دوربین های مدار بسته دستگاه DVR لازم است اما DVR های معمولی از دوربین مدار بسته AHD پشتیبانی نمی کنند در نتیجه هنگام خرید باید دستگاه ضبط DVR مخصوص ان را تهیه کنید. مناسب‌ترین DVR برای دوربین مدار بسته AHD نوع هیبریدی آن‌ها است.
آیا امکان نصب دوربین های تیوی لاینی به DVRهای AHD وجود دارد؟
بله، همان طور که گفتیم دوربین های AHD از نوع انالوگ هستند به همین دلیل دستگاه DVRهای AHD می توانند سایر دوربین های انالوگ که به ان ها تیوی لاینی می گویند را پشتیبانی کند. این دستگاه ها گاهی حتی دوربین های تحت شبکه را نیز در تعداد و روزولشن محدود پشتیبانی می کنند. اما DVRهای AHD به هیچ عنوان امکان پشتیبانی از تکنولوژی دوربین های HDSDI، HDTVI و HDCVI را ندارند.
انواع دوربین مداربسته AHD
دوربین های مداربسته AHD از لحاظ کیفیت تصویر و بدنه و ظاهر به چند دسته تقسیم می شوند.
دوربین بالتBULLET: دوربین مدار بسته بولت هم، یکی دیگر از انواع دوربین های مداربسته AHD است. بولت به معنی لوله است و این دوربین ها استوانه ای شکل هستند. جنس بدنه این دوربین ها فلزی است و معمولا ضد اب و ضد ضربه هستند و کاربرد صنعتی دارند. دوربین مدار بسته بولت مجهز به چراغ LED هستند که قابلیت دید در شب ان ها را افزایش می دهد.
• دوربین باکس یا صنعتی: دوربین مدار بسته صنعتی یکی از انواع دوربین های AHD است. این دوربین مستطیل شکل بوده و از جنس فلز یا پلاستیک مقاوم ساخته می شود. این دوربین ها در محیط های صنعتی، تجاری و مسکونی نصب می شوند.
زوایایی که دوربین مداربسته صنعتی پوشش می دهند محدود است و قابلیت دید در شب ندارد اما در تاریکی هم تصاویر مناسبی را تهیه می کند همچنین لنز این دوربین صنعتی با توجه به نیاز متقاضی در اختیار او قرار می گیرد. دوربین مداربسته صنعتی به اصطلاح دوربین جعبه ایی یا باکس نیز نامیده می شود.
دوربین دام DOME: دوربین مدار بسته دام، یکی دیگر از انواع دوربین های مداربسته AHD است. دام به معنی گنبد است و شکل ظاهری این دوربین ها هم گنبدی شکل است. بدنه دوربین مداربسته دام مقاومت پایینی دارد در نتیجه کاربرد غیر صنعتی پیدا کرده و در اماکن مسقف اداری، تجاری و مسکونی مانند فروشگاه هاو هتل ها روی سقف نصب می شود. این دوربین ها دارای قابلیت دید در شب هستند و برای سهولت میتوان بجای کابل از شبکه اینترنت برای اتصال ان ها و تصویر برداری استفاده کرد.
• دوربین مدار بسته چرخشی :ptz
دوربین‌های مدار بسته PTZ نوع دیگری از دوربین‌های AHD است که با کیفیت بالا و ویژگی چرخش آن از دوربین‌های پر طرفدار محسوب می‌شود.
دسته بندی از لحاظ کیفیت تصویر:
.دوربین مداربسته 960h AHD
دوربین مداربسته 720p HD AHD
*دوربین مداربسته1080p full hd AHD
لوازم مورد نیاز برای نصب انواع دوربین AHD
برای نصب و راه اندازی دوربین مداربسته ابتدا باید تمام لوازم جانبی را فراهم کرد که میتوانید از فروشگاه ما یا فروشگاه های معتبر خریداری کنید. این لوازم جانبی شامل :
دستگاه دوربین مدار بسته
پایه دوربین
کابل و سیم برق
کابل های مخصوص شبکه و دیتا
دستگاه های ضبط کننده تصاویر
هارد دیسک
تجهیزات مادون قرمز
مانیتور برای نمایش تصاویر ضبط شده
قیمت و هزینه دوربین های AHD
دوربین های AHD در مقایسه با دوربین های شبکه بسیار مقرون به صرفه هستند. قیمت این تجهیزات بیشتر به دستگاه های آنالوگ نزدیک است تا دوربین های شبکه. همین موضوع موجب استقبال زیاد از AHD شد به طوری که تقریبا سیستم های آنالوگ کنار گذاشته شدند.
مزیت فناوری های آنالوگ AHD
هزینه کم در نصب – البته این موضوع در برخی پروژه ها استثناء نیز دارد.
استفاده از بستر سیستم های آنالوگ
قیمت مناسب سیستم در مقایسه با کیفیت )ارزان قیمت تر از دوربین های( IP
نصب آسان و بدون پیچیدگی
عدم وابستگی به جنس کابل
عدم تداخل و نویز
ارسال سیگنال تا مسافت بیشتر نسبت به نسل قدیم
تفاوت دوربین های مداربسته AHD سیستم های HDtvi و HDcvi
دوربین های HDcvi و HDtvi نوع بهینه شده تکنولوژی AHD هستند که در آنها توان انتقال تصویر در مسافت و عبور دیتاهای مکمل ( مانند سیگنال های صدا و سیگنال های کنترل دوربین گردان ) در آنها اصلاح شده.
تفاوت دوربین AHD و IP
دوربین های مداربسته IP نسل پیشرفته ای از دوربین های مداربسته است و در انواع کیفیت تصویر ساخته می شود . دوربین های IP یا همان دوربین تحت شبکه در مقایسه با دوربین AHD و انواع تکمیل شده A H D مانند HDcvi و HDtvi دارای کیفیت تصویر به مراتب بهتر و بالاتری است.
همچنین تصاویر آن بر روی بستر کابل شبکه منتقل شده و توسط دستگاه NVR ذخیره می گردد. اگر به مقایسه دوربین های مداربسته شبکه و دوربین AHD بپردازیم خواهیم دید دوربین های AHD دارای کاربری بسیار ساده تر, تنظیمات راحت تر و قیمت به مراتب مناسب تر نسبت به دوربین IP هستند.
با تشکر از همراهی شما عزیزان که تا آخر این مقاله ما را همراهی کردید. امید وارم این مقاله به شما کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن

اگر با وجود تنوع دوربین های مداربسته در بازار می خواهید به راحتی انتخاب وخرید کنید این
حامد صفری
29 آذر 1401

دوربین مداربسته بالت(BULLET)چیست؟

دوربین بالت(BULLET) چیست؟کاربرد آنها چیست؟دوربین بالت (بولت) چیست؟ یک نوع دوربین مدار بسته
حامد صفری
09 بهمن 1401

دوربین (Warm Light) وارم لایت چیست?مقایسه دوربین مداربسته وارم لایت واستارلایت

در واقع واژهWarm Lightبه معنایه نور گرم است،این عبارت در اصل به طیف های نور مرئی اشاره می
حامد صفری
09 بهمن 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه