×

نرم افزار مدیریت ویدئو (VMS)

حامد صفری
28 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه

بهترین نرم افزار مدیریت ویدئو (VMS) چیست؟

نرم افزار مدیریت ویدئوی سیستم امنیتی (VMS) یک جزء حیاتی برای اپراتورهای دوربین برای کنترل ضبط، ذخیره سازی و مدیریت امنیت، نظارت یا سایر فیلم‌های ویدئویی است.

سیستم‌های سنتی از لحاظ تاریخی به یک ضبط‌کننده ویدئوی شبکه متمرکز (و نرم‌افزار NVR) یا ضبط‌کننده ویدئوی دیجیتال (و نرم‌افزار DVR) برای ضبط فیلم اولیه متکی بوده‌اند. اما برخی از سیستم‌های مدرن امروزی دارای دوربین‌هایی با قابلیت ضبط داخلی هستند که اجازه می‌دهد ویدئو مستقیماً به یک مرکز فرماندهی متمرکز یا داشبورد هدایت شود که با VMS مدیریت می‌شود.
همراه با کیفیت و قابلیت اطمینان فناوری زیربنایی، کاربران معمولاً بیشتر به دو جنبه توجه دارند: قابلیت غنی از ویژگی و سهولت استفاده. طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها در دسترس است و انواع مختلف کاربران طبیعتا با هر نوع نرم افزار دوربین امنیتی اولویت‌های متفاوتی خواهند داشت. فراتر از این، همه کاربران می‌خواهند بتوانند از دستگاه‌ها و VMS خود بیشترین بهره را ببرند. این بدان معناست که کنترل‌های کاربرپسند، به‌علاوه توانایی سوار شدن سریع و آموزش کاربران نهایی، برای بسیاری از سازمان‌های امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویژگی‌هایی که باید در نرم افزار مدیریت ویدیو جستجو کنید

طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها وجود دارد که در حال حاضر در میان راه حل های نرم افزار VMS رایج است. برخی تقریباً جهانی هستند و می‌توانند به طور مؤثر به عنوان الزامات دیده شوند. برخی دیگر را می‌توان افزوده‌های ارزش افزوده سطح بالاتر یا گنجاندن اختیاری در نظر گرفت که برای برخی جذاب خواهد بود اما برای دیگران نه. موارد زیر تعدادی از قابل توجه ترین ویژگی‌هایی است که اکثر کاربران می‌خواهند هنگام انتخاب VMS به دنبال آن باشند.

فیلترهای جستجوی پیشرفته

در سیستم‌های سنتی، مرور فیلم‌های گرفته شده می‌تواند خسته‌کننده باشد. حتی تعیین سریع زمان‌های خاص نیز اغلب طاقت‌فرسا است، اما زمانی که کاربر دقیقاً نمی‌داند به دنبال چه چیزی است، کار دشوارتر می‌شود. اینجاست که فیلترهای جستجوی پیشرفته می‌توانند چنین نقش ارزشمندی را ایفا کنند. به عنوان مثال، یکی از کاربردها فیلم می‌تواند فوراً به لحظه‌ای که حرکت رخ می‌دهد یا حتی زمانی که فیلم حاوی یک وسیله نقلیه در حال حرکت است، پرش کند. گزینه‌های تشخیص حرکت و تشخیص خودرو در نرم‌افزار دوربین‌های امنیتی تنها تعدادی از این نوع گزینه‌های جستجوی پیشرفته هستند و اکثر کاربران مدرن VMS را ترجیح می‌دهند که تا حد امکان دارای ویژگی‌های مرتبط باشد.

اشتراک گذاری لینک

اشتراک‌گذاری لینک و اشتراک‌گذاری پیوند زنده به کاربر اجازه می‌دهد تا فید ویدیویی را در زمان واقعی با افراد دیگر به اشتراک بگذارد. این می‌تواند برای کاربران خاصی محافظت شود یا برای هر کسی که پیوند را دریافت می‌کند در دسترس عموم قرار گیرد؛ چیزی که می‌تواند به ذینفعان مختلف اجازه دهد که بلافاصله وضعیت را در زمان اضطراری مشاهده کنند. با یک VMS مدرن، اغلب می‌توانید با کلیک یک دکمه، پیوندی را از راه‌های مختلف ارسال کنید.

هشدارهای سلامت سیستم

هشدارهای سیستم VMS، از جمله هشدارهای سلامت سیستم، به کاربران کمک می‌کند تا در مورد هر گونه مشکل یا مشکل احتمالی در سیستم مدیریت ویدیو به روز شوند. اگر یک مشکل فنی مانند آفلاین شدن دوربین یا هر نوع تغییری در وضعیت دوربین وجود داشته باشد، یک اعلان به کاربران هشدار می‌دهد که باید موردی را بررسی یا به روز کنند. بسته به گزینه‌های نرم افزار VMS، معمولاً هشدارها می‌توانند از طریق ایمیل، متن، یک برنامه اختصاصی یا ابزارهای دیگر ارسال شوند.

ویژگی‌هایی که باید در مدیریت کاربر VMS جستجو کنید

ورود به سیستم (SSO)

Single Sign-On (SSO) یک ویژگی است که به طور فزاینده‌ای مورد علاقه است که ترکیبی ایده آل بین امنیت و سهولت استفاده را به کاربران ارائه می‌دهد. SSO به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت و به راحتی از طریق ارائه دهنده SAML/OAuth خود به سیستم‌های متعدد بدون به خطر انداختن امنیت، وارد شوند. این ترکیب یک انتخاب محبوب در بین متخصصان فناوری اطلاعات و کاربران نهایی نرم افزار مدیریت ویدیو است.

مجوزهای کاربر

مجوزهای کاربر برای اعطای دسترسی به نرم افزار سیستم مدیریت ویدئو (VMS) و دوربین های سیستم و در عین حال محافظت از آنها در برابر عوامل بد، مورد نیاز است. برای اطمینان از اینکه کاربران فقط به بخش‌هایی از سیستم و دوربین‌هایی که واقعاً نیاز به استفاده از آن‌ها دارند دسترسی دارند، سطوح مختلف مجوز لازم است. برای مثال، مدیران فناوری اطلاعات و سیستم‌ها ممکن است «نقش‌هایی» با بالاترین سطح دسترسی داشته باشند، در حالی که افرادی که هرگز نیازی به انجام بیشتر از مشاهده فید دوربین نخواهند داشت، توانایی مشاهده یا تغییر تنظیمات حساسی را نخواهند داشت که می‌تواند عملکردها را مختل و امنیت را آسیب پذیر کند. بسته به پیچیدگی سیستم و تعداد کاربران، ممکن است در ساختار مجوز کاربر از دو تا چهار یا حتی بیشتر سطح نقش وجود داشته باشد.

اکتیو دایرکتوری

Active Directory، یک سرویس دایرکتوری مایکروسافت ویندوزاست می‌تواند به یک VMS متصل شود تا به تمرکز و نظارت بر مجوزهای کاربر، کنترل‌های دسترسی و برنامه‌های مختلف در یک سیستم دوربین کمک کند. این به طور موثر به عنوان پایگاه داده داخلی عمل می‌کند که کیست، چیست و کجای VMS و به طور بالقوه سیستم مدیریت سازمانی گسترده تر را مدیریت می‌کند.
از آنجا که مخزن این اطلاعات حیاتی سیستم است، هدف بسیار حساسی برای مهاجمان است و باید با استراتژی‌های امنیتی پیشرفته محافظت شود.

سوالات متداول در مورد نرم افزار مدیریت ویدئو

Secure Single Sign On چیست؟

Single Sign-On (SSO) یک ویژگی است که به طور فزاینده‌ای مورد علاقه است که ترکیبی ایده آل بین امنیت و سهولت استفاده را به کاربران ارائه می‌دهد. SSO به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت و به راحتی از طریق احراز هویت SAML یا ارائه دهنده OAuth خود به سیستم‌های متعدد بدون به خطر انداختن امنیت، وارد شوند. این ترکیب یک انتخاب محبوب در بین متخصصان فناوری اطلاعات و کاربران نهایی سیستم های ویدئویی ایجاد می‌کند.

آیا SSO از احراز هویت SAML استفاده می کند؟

با Single Sign-On (SSO) در iOS و Android، مشتریان می‌توانند با احراز هویت SAML یا ارائه‌دهنده OAuth خود، از جمله Okta، OneLogin، ADFS، Google’s G Suite Business Apps و موارد دیگر وارد سیستم شوند. این کنترل دسترسی ساده و مبتنی بر نقش، ترکیبی ایده‌آل بین امنیت بالا و دسترسی آسان، در هر دو پلتفرم تلفن همراه و دسکتاپ را برای شرکت فراهم می‌کند.

اکتیو دایرکتوری چگونه استفاده می‌شود؟

Active Directory، یک سرویس دایرکتوری مایکروسافت ویندوز است که می‌تواند به یک VMS متصل شود تا به تمرکز و نظارت بر مجوزهای کاربر، کنترل‌های دسترسی و برنامه‌های مختلف در یک سیستم دوربین کمک کند. این به طور موثر به عنوان پایگاه داده داخلی عمل می‌کند که کیست، چیست و کجای VMS و به طور بالقوه سیستم مدیریت سازمانی گسترده تر را مدیریت می‌کند. از آنجا که مخزن این اطلاعات حیاتی سیستم است، هدف بسیار حساسی برای مهاجمان است و باید با استراتژی‌های امنیتی پیشرفته محافظت شود.

تفاوت بین NVR و VMS چیست؟

ضبط‌کننده‌های ویدیوی شبکه (NVR) یک گزینه ذخیره‌سازی محلی برای سیستم‌های دوربین مداربسته (CCTV) است (در اینجا بیشتر بخوانید)، در حالی که سیستم مدیریت ویدیو (VMS) یک راه‌حل متمرکز و قوی‌تر است که می‌تواند ضبط، ذخیره‌سازی را کنترل کند و فیلم های ویدئویی در مجموعه ای بزرگتر از دوربین ها در مکان های مختلف را مدیریت کند.

با نصب دوربین مداربسته در محل کار و یا محل زندگی خود، جلوی ورود متجاوزان را بگیرید و آنها را شناسایی کنید. هیراپایش ارائه دهنده‌ی انواع دوربین مداربسته، اعم از دوربین مداربسته IP ، دوربین مداربسته بی سیم و معمولی است.

 

 

منبع:
https://info.verkada.com/surveillance-features/video-management-software-vms/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

بررسی انواع سیستم‌های امنیت تجاری

انواع سیستم‌های امنیت تجاری یک سیستم امنیت تجاری که صاحب کسب و کار با خیال راحت فراهم
حامد صفری
14 اردیبهشت 1400

کدام سیستم دوربین مداربسته برای کسب و کار شما مناسب است؟

فاکتورهای انتخاب سیستم نظارتی و دوربین
حامد صفری
17 اسفند 1401

نحوه‌ی عملکرد دوربین مداربسته

سیستم دوربین مداربسته در شب چگونه عمل می‌کند؟   جو امنیتی امروز باعث محبوبیت
حامد صفری
10 اردیبهشت 1400
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه