×

دوربین مداربسته بالت(BULLET)چیست؟

حامد صفری
09 بهمن 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

دوربین بالت(BULLET) چیست؟کاربرد آنها چیست؟
دوربین بالت (بولت) چیست؟ یک نوع دوربین مدار بسته ضد آب است. بدلیل شکل ظاهریه آن که غالبا استوانه ای شکل است. نام آن را بالت (BULLET) گذاشته اند. BULLET به معنی گلوله است.دوربین بالت بیشتر در بیرون کاربرد دارد اما در داخل هم نصب میشود.دوربین گلوله ای یا بولت همان بالت است.
کاربرد دوربین بالت چیست؟
دوربین های بالت دارای استاندارد IP67 یا IP66 هستند.بنابراین در مقابل غردوگبار و آب مقاوم است. در نتیجه از دوربین های بالت بهتر است در مکان های بیرونی استفاده کرد. مانند: محوطه های بیرونی بانک ها و مجتمع های مسکونی ، درب اصلی فروشگاه ها و هتل ها و … .
انواع دوربین مداربسته بالت
دوربین‌های بالت در مقایسه با دوربین‌های دام از نظر عملکرد کارایی بیشتری دارند. دوربین‌های بالت از نظر فنی می‌توانند انواع دوربین بالت آنالوگ، دوربین بولت تحت شبکه، دوربین بالت وایرلس و … باشند. اما عموما تمام دوربین‌های بالت دارای دید در شب IR هستند. برد دید در شب این دوربین‌ها به تعداد و نوع LEDهای آن دوربین بستگی دارد. همچنین این دوربین‌های مداربسته می‌توانند سایر فناوری‌های پیشرفته مانند بزرگنمایی نوری، سنسورهای حرکتی یا سنسورهای حرارتی نیز داشته باشند.
بسیار جالب است که بدانید اکثر دوربین‌های مورد استفاده در سیستم نظارت تصویر، که مجهز به WiFi هستند در دسته دوربین‌های مداربسته بولت قرار می‌گیرند.
ویژگی های دوربین بولت
از جمله ویژگی های خیلی مهم دوربن مداربسته بالت، می توان به دید در شب، لنز دوربین و کیفیت تصویر اشاره کرد. این ویژگی های اصلی دوربین مداربسته است که هنگام خرید باید این نکته را مورد توجه قرار دهید.
زاویه دید در دوربین بالت
با در نظر گرفتن لنز به کار رفته در دوربین زاویه دید در دوربین ها متفاوت است. هرچه فاصله کنونی لنز کمتر باشد زاویه دید باز تر و تصاویر wide تر خواهیم داشت. در دوربین های بالت دو نوع لنز استفاده میشود:
1) لنز ثابت یا fixed : مکان زوم در دوربین با لنز ثابت وجود ندارد و یک فاصله کانونی مشخصی دارد. دوربین های با
2) بالت با لنز ثابت معمولا با لنز 3.6 ( تقریبا 70 درجه)، 6 (تقریباً 50 درجه) یا 12 (تقریباً 25 درجه) میلیمتر ساخته می شوند.
3) لنز متغیر یا وریفکالvarifocal : لنزهای وریفوکال دو فاصله کانونی دارند و همین امر امکان زوم را بوجود می آورد. دوربین های بالت وریفوکال معمولا لنز 3-9(حدوداً 35 تا 80 درجه) میلیمتر یا 2.8-12 (حدوداً 25 تا 85 درجه) میلیمتر دارند.
دید در شب دوربین بالت چیست؟
عموماً دوربین های مداربسته بالت دارای قابلیت دید در شب هستند. این دوربین ها علاوه بر ثبت تصاویر در روز قابلیت ثبت تصاویر در محیط بدون نور را نیز دارند. اهمیت دسترسی به تصاویر در شب و یا تاریکی مطلق موجب شد این قابلیت در دوربین ها تعبیه شود. از طرفی به دلیل کمبود نور در شب و عدم امکان استفاده از منبع نور سفید از امواج نور IR برای ثبت تصاویر استفاده می کنند.
برد دید این دوربین ها در شب به تعداد و نوع LEDهای آن دوربین بستگی دارد. بردی که در دیتا شیت و یا کاتالوگ دوربین به آن اشاره شده است، حداکثر برد پرتاب نور دوربین است. بنابراین لزوماً برد مفید دید در شب محسوب نمی شود.
برای ارتقا سطح کیفیت تصاویر مداربسته در شب تکنولوژی جدیدتری ابداع شد به نام مادون قرمز EXIR. در این تکنولوژی کیفیت تصاویر به مراتب بالاتر از نور مادون قرمز معمولی یا همان IR است.
دوربین بالت فلزی
بسیاری از دوربین های بالت به علت نصب دوربین بالت در محیط های باز و فضاهای بیرونی لازم است از مقاومت خوبی در مقابل شرایط جوی و ضربه و… برخوردار باشند. ویژگی Outdoor بودن دوربین های بالت موجب شده این مقاومت تا حدودی در اکثر مدل ها وجود داشته باشد. در برخی از انواع دوربین بالت این مقاومت بیشتر است. همانطور که قبلاً مطرح شد، جنس بدنه دوربین بالت در بیشتر موارد فلز است. برخی از آنها به صورت تمام فلزی بوده و برخی دیگر ترکیبی از فلز و پلاستیک را طراحی بدنه دارند. برای اطلاع از نوع بدنه دوربین بالت فلزی می توانید به دیتا شیت آن مراجعه کنید.
نصب دوربین مداربسته
اولین قدم برای نصب دوربین های مداربسته بررسی مکان یا مکان های قرارگیری دوربین، است. از نظر نقاط زیر پوشش دوربین و طرح کلی از مسیرهای کابل کشی محل باید ارزیابی شود. نصب دوربین بالت از پیچیدگی کمتری نسبت به سایر دوربین های مداربسته برخوردار است. بعد از نصب زاویه دید دوربین نیز باید تنظیم شود. اصولا نوع دوربین منتخب جهت نصب در نقاطی که حساسیت متوسطی دارند با مناطقی که از نظر نظارتی حساسیت بیشتری نیاز است، متفاوت است. استفاده از پایه ها و بازو برای نصب دوربین بالت و قرار گیری آن در مکان های مختلف مانند روی دیوار، بالای سر درب باغ و ویلا و… از چالش هاییست که در هنگام نصب دوربین بالت با آن مواجه می شوید.
سخن آخر
دوربین بالت با وجود مزایای بسیاری که دارند.نقاط ضعف قابل توجهی در آنها وجود ندارد. تنها نقطه ضعف قابل توجه دوربین مداربسته بولت می‌تواند امکان دستکاری آن در صورت نبود مخافظ برای دوربین باشد.

با تشکر که تا پایان این مقاله همراه ما بوده اید.امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوربین مداربسته تحت شبکه IPچیست؟

اگر به دنبال خرید دوربین مداربسته هستید و نمی‌دانید از بین دوربین آنالوگ و دوربین تحت
حامد صفری
09 بهمن 1401

Speed Dome CCTV Camera

  دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome CCTV Camera) یک نوع خاص از دوربین‌های مداربسته است که
حامد صفری
04 آذر 1402

انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن

اگر با وجود تنوع دوربین های مداربسته در بازار می خواهید به راحتی انتخاب وخرید کنید این
حامد صفری
29 آذر 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه