×

سیستم دوربین مداربسته و نگاهی به چگونگی طراحی اتاق کنترل

حامد صفری
23 فروردین 1400
دقیقه زمان برای مطالعه

بررسی طراحی اتاق کنترل سیستم دوربین مداربسته

 

سیستم‌ دوربین مداربسته معمولا مبتنی بر منافع دوربین‌ها، سیستم‌های انتقال و ضبط هدایت می‌شوند. این تجهیزات وظیفه ارائه اطلاعات مناسب در مورد حوادثی را که ممکن است اتفاق بیفتد و به عهده نصاب است، به عهده دارند.
من اخیرا با افرادی از سایتی که در حال قراردادن یک سیستم دوربین مداربسته بزرگ بودند، گفتگو کردم. اولین سوال من این بود که آنها چه چیزی از سیستم دوربین مداربسته‌شان می‌خواهند.

هدف نصب سیستم باید تاثیر اساسی در طراحی اتاق کنترل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر نقش اصلی سیستم دوربین مداربسته تولید موارد ضبط شده برای تحقیقات بعدی است، پس اتاق کنترل می‌تواند خودش به طور موثر یک ایستگاه کاری بررسی در یک اتاق باشد. با این حال، اگر نقش سیستم تشخیص سرقت و تلاش برای جمع آوری موارد قبل از وقوع آنها از طریق نظارت فعال است، نیاز به مانیتورهای بزرگ شفاف، چندین اپراتور و فضای کار پرسنل برای مدت طولانی بسیار مهمتر می‌شود.

شروع فعالیت

اولین عامل تعیین کننده‌ای که در طراحی و کنترل اتاق کنترل تاثیر می‌گذارد، فضا است. غالبا استفاده از اتاق کنترل فشرده برای اهداف تجاری دشوار است. با این حال، جایی که اتاق کنترل به عنوان ویژگی اصلی استراتژی امنیتی تلقی می‌شود، تعدادی معیار وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. مسائلی از قبیل میزان فضای قابل استفاده در اندازه، تعداد و موقعیت ایستگاههای کاری تاثیرگذار است.

ستونهای موجود می‌توانند گزینه‌های طراحی را محدود کنند، همانطور که سقف‌های پائین این کار را می‌کنند. داشتن پنجره برای نور طبیعی خوب است، اما همچنین می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد بازتاب و گرما داشته باشد، اختلالات صدا نیز باعث ایجاد ناراحتی در محیط می‌‌شود و لرزش بیش از حد هم می‌تواند باعث مشکل در تجهیزات شود.
اتاق‌های کنترل سفارشی که درآن فاکتورهای فضا با توجه به آنچه در عملیات مورد نیاز است طراحی می‌شوند بسیار مهم است. مواردی مانند دسترسی به سیم‌کشی و توانایی جابجایی یا گسترش سیم کشی نیز در صورت تغییر یا گسترش اتاق کنترل در آینده مورد توجه قرار می‌گیرند.

اجازه دهید نور در محیط در جریان باشد

همچنین نورپردازی با نور کنترل شده باید به عنوان یک ویژگی مهم در هر ایستگاه کاری در دسترس است. در حالت ایده‌آل، نورهای بازتابنده یا فرررفته باید مورد استفاده قرار گیرند و در صورت امکان با نور طبیعی تکمیل شوند. باید از نور پس زمینه‌ی قوی در جایی که اپراتورها در پشت مانیتورهایی با منبع نور قوی و مستقیم هستند، جلوگیری کرد.
نور سنتی فلوئورسنت یکی از بدترین مواردی است که هنوز هم باید در اتاق کنترل داشته باشید، اما معمولا بسیار رایج است. من متوجه می‌شوم که در بسیاری از موارد اپراتورها ترجیح می‌دهند روشنایی را خاموش کنند زیرا باعث ایجاد تابش خیره کننده و آزاردهنده است، در نتیجه بسیاری از اتاق‌های کنترل در یک فضای نسبتا تاریک و غم‌انگیز است.

زیبایی شناسی در اتاق کنترل سیستم دوربین مداربسته

کنسول‌ها از نظر طرح و رنگ متفاوت هستند. این حرکت اکنون از کنسول‌های سنتی چوبی با صفحه نمایش CRT به سمت یک طراحی صفحه تخت مدرن‌تر،فاصله دارد. صفحه‌های LCD و پلاسما امکان انعطاف پذیری بسیار بیشتری را در ویژگی‌های طراحی ایستگاه‌های کاری یا کنسول‌ها فراهم کرده است. با این حال، هنوز مواردی وجود دارد که بسیاری از تجهیزات باهم جمع شده‌اند و هیچ فکر واقعی در مورد چگونگی هماهنگی آنها برای اجازه دادن به یک اپراتور برای پیگیری آنچه که اتفاق می‌افتد، وجود ندارد. طرح صفحه ها و کنترل‌ها هنوز هم یکی از مهمترین عوامل در طراحی اتاق کنترل است همچنین با داشتن هر چه بیشتر عکس در مجموعه‌ای از مانیتورها برای اپراتورها، یک حرکت خوب و قوی انجام ‌می شود.
اپراتورها فقط می‌توانند همزمان اطلاعات زیادی را مشاهده کنند و هدف از نظارت باید با ماهیت، اندازه و موقعیت مانیتورهای صفحه نمایش برابر شود.

داشتن 12 تصویر دوربین در یک مانیتور 17اینچی در سوپرمارکت محلی کاری برای تشخیص دوربین مداربسته نمی‌کند. اپراتورها همیشه باید یک مانیتور نقطه‌ای داشته باشند و اندازه تصویر نسبت به فاصله اپراتور از صفحه مهم است.
یک حرکت رو به افزایش به سمت صفحه‌های بزرگ (به عنوان مثال LCD،42 اینچ) وجود دارد وتا زمانی‌که صفحه نمایش بزرگ فقط برای نصب هرچه بیشتر تصاویر استفاده نشود،مفید است. کار را می‌توان با برنامه‌های کنترل و چندین تصویر ویدئویی با پیکربندی‌های مختلف که روی صفحه نمایش داده می‌شوند، سازمان داد. با این وجود، باید اطمینان حاصل کنید که وضوح صفحه نمایش‌های بزرگ آنچه را که باید از نظر فعالیت یا شناسایی از دوربین‌های خود ببینید،فراهم می‌کند.

 

دید خود را تنظیم کنید

دو عامل کلیدی که باعث ایجاد یا شکست کارایی اتاق کنترل می‌شوند، “خط دید” و “زاویه دید” هستند. خط دید به نحوه‌ی قرارگیری چشم نسبت به نمایشگرهایی که دیده می‌شوند، اشاره دارد. من چندین موقعیت را دیده‌ام که مردم باید روی صندلی‌های خود خم شوند تا آنچه که در مانیتورها نمایش داده می‌شود را ببینند، به این دلیل که آنها بسیار بالا نصب شده‌اند. این نوع مشکلات طراحی منجر به ضعف در اثربخشی و سلامت کار می‌شوند.

به همین ترتیب، من ایستگاه‌های کاری را با سه نمایشگر دیده‌ام، یکی در وسط کنسول و دو موقعیت خروجی در هر طرف. در چنین مواردی نمی‌توان همزمان به بیش از یک مانیتور نگاه کرد وباید از سیستم کنترل نرم‌افزار استفاده شود. طرح‌های نعل اسبی نیز در یک مرحله محبوب بودند اما عمدتا بی‌ اثر هستند. نصب صفحه تخت روی قفسه‌ها به راحتی قابل جابجایی و کج شدن است. موقعیت یابی مانیتورها، فارغ از اینکه از چه نوعی استفاده می‌شود، نیاز به ایجاد منطقه‌ای دارد که به راحتی و به‌ طور مداوم مشاهده می‌شود.

 

خارج از فضا

فضای میز نیز عامل دیگری است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اپراتورها معمولا باید از صفحه کلید، موس، جوی استیک و سایر تجهیزات کنترل به همراه دستگاه‌های ارتباطی استفاده کنند، اما اغلب فضای کمی برای استفاده از همه این‌ها فراهم شده است.
در برخی مواقع دفترچه‌های ثبت اسناد و مدارک باید تکمیل شود در حالی که همه‌ی دستگاه‌های دیگر هنوز برای استفاده در سیستم عامل روی میز آماده هستند. فضای قابل استفاده روی میز از این رو حیاتی است.

به همین ترتیب، وقتی اپراتورها صندلی‌های خود را به داخل میز می‌کشند، فضای پا مشخص می‌کند که راحت هستند یا اینکه آنها برای نشستن راحت روی صندلی مجبورند از میز فاصله بگیرند. رعایت این موارد همچنین باعث آسان شدن گردش خون و قرارگیری صحیح وضعیت بدن می‌شود.
به نظر می‌رسد که عملی است.

آنچه از نظر بصری چشمگیر است لزوما موثرترین نیست. بهترین اتاق‌های کنترل که اغلب طراحی می‌شوند، مواردی هستند که بیشترین فکر در مورد آنچه باید در اتاق کنترل صورت گیرد، انجام می‌شود. تعدادی از اتاق‌های کنترل که اخیرا طراحی شده‌اند نشان می‌دهد که نه تنها می‌تواند زیبا بنظر برسد، بلکه می‌تواند بسیار کاربردی نیز باشد.

اتاق کنترل در فرودگاه بین‌المللی Tambo OR نمونه‌ خوبی از یک اتاق کنترل زیبا با طراحی کاربردی قوی است. شاید یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دیدن اینکه اتاق کنترل شرایط لازم را مهیا می‌کند، نشستن در مقابل کنسول و پرسیدن از خود است که آیا دوست دارید شش ماه آینده روزی 12 ساعت درآن موقعیت کار کنید. این کاری است که بسیاری از مدیران انتظار دارند اپراتورهایشان آن را انجام دهند.

دکتر کریگ دونالد متخصص عوامل انسانی در زمینه امنیت و سیستم دوربین مداربسته است. او مدیر leader ware است که ابزارهایی را برای انتخاب اپراتورهای سیستم دوربین مداربسته، اسکنرهای اشعه ایکس و سایر پرسنل امنیتی در عملیات‌های بزرگ در سراسر جهان فراهم می‌کند. وی همچنین مهارت‌های دوربین مداربسته و زبان بدن و دوره های پیشرفته زبان بدن برای دوربین‌های مداربسته، سرپرستان و مدیران را در سطح بین‌المللی برگزار می‌کند و در زمینه‌ی مدیریت دوربین‌های مداربسته مشورت می‌‌دهد.

 

منبع:

http://www.securitysa.com/regular.aspx?pklregularid=2916

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مقایسه دوربین مداربسته بی سیم، بدون سیم و سیمی

مروری بر مزایا، معایب و تفاوت‌های انواع سیستم‌های دوربین
حامد صفری
01 اردیبهشت 1402

همه چیز در مورد دوربین مداربسته IP ( پروتکل اینترنت )

بررسی اجمالی، مزایا و محدودیت‌های سیستم‌های دوربین مداربسته IP یا پروتکل
حامد صفری
19 اردیبهشت 1402

دوربین مداربسته و راهنمای سریع استفاده از آن

راهنمای سریع سیستم‌های دوربین مداربسته و ایمنی مراکز خرید   ما عادت کرده‌ایم که
حامد صفری
06 اسفند 1399
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه