×

همه چیز در مورد دوربین مداربسته IP ( پروتکل اینترنت )

حامد صفری
19 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه

بررسی اجمالی، مزایا و محدودیت‌های سیستم‌های دوربین مداربسته IP یا پروتکل اینترنت

دوربین مداربسته IP یا پروتکل اینترنت چیست؟

دوربین‌های پروتکل اینترنت که دوربین مداربسته IP یا دوربین‌های شبکه نیز نامیده می‌شوند، نظارت تصویری دیجیتال را با ارسال و دریافت فیلم از طریق اینترنت یا شبکه محلی (LAN) فراهم می‌کنند. همانطور که از نام آنها پیداست، دوربین های IP از طریق WiFi یا کابل Power over Ethernet (PoE) به یک شبکه متصل می‌شوند. آنها اغلب با ضبط‌کننده‌های ویدئویی شبکه (NVR) و گاهی اوقات ضبط‌کننده‌های ویدئویی دیجیتال (DVR) استفاده می‌شوند، که آنها را به یک راه‌حل معمول برای نظارت تصویری سازمانی تبدیل می‌کند.

دوربین های IP معمولاً در موارد زیر استفاده می‌شوند

  • فروشگاه‌های خرده فروشی
  • دفاتر تجاری
  • ساختمان‌های دولتی
  • سایت‌های صنعتی
  • بانک ها
  • امکانات نظامی
  • تقاطع‌های ترافیکی

انواع دوربین های IP

  • ,V: دوربین های Pan-tilt-zoom (PTZ) میتوانند میدان دید و زاویه خود را از طریق یک اپراتور از راه دور تنظیم کنند و به کاربران این امکان را میدهند تا رویدادها را با کنترل بیشتری ردیابی کنند. آنها می‌توانند مناطق بالقوه بزرگ را پوشش دهند و معمولاً برای نظارت بر فضاهای عمومی در فضای باز استفاده می‌شوند.
  • دوربین مداربسته IP ثابت: دوربین‌های IP ثابت در یک موقعیت ثابت عمل می‌کنند و یک نمای واحد را در میدان دید دوربین ارائه می‌دهند و به طور مداوم سوژه‌ها را در یک کادر از پیش تعیین‌شده زیر نظر دارند. دوربین های ثابت به طور گسترده‌ای هم در فضای باز و هم در داخل خانه، معمولاً در فروشگاه‌های خرده فروشی و دفاتر تجاری استفاده می‌شوند. در مقایسه با دوربین های PTZ، آنها به پهنای باند کمتری برای پشتیبانی نیاز دارند.
  • دوربین IP PoE یا PoE+: دوربین های IP PoE از یک کابل اترنت (معمولا Cat 5 یا 6) برای تامین برق و داده‌ها به طور همزمان استفاده می‌کنند. این امر نیاز به اجرای دو کابل برق و داده را به طور جداگانه از بین می‌برد و در نتیجه میزان سخت افزار مورد نیاز را کاهش می‌دهد. با قطعات کمتری که باید با آنها سروکار داشت، نصب سیستم‌های PoE آسان‌تر و هزینه نگهداری آن در مقایسه با سیستم‌های سنتی کمتر است. تفاوت بین PoE و PoE+ مقدار الکتریسیته‌ای است که هر کدام برای تامین انرژی سیستم خود منتقل می‌کنند. سیستم‌های استاندارد PoE اکثر دوربین های IP را تغذیه می‌کنند و حداکثر 15 وات برق را انتقال می‌دهند. سیستم‌های PoE+ حداکثر 30 وات را انتقال می‌دهند و معمولاً در دوربین‌های پرقدرت با مکانیسم‌های گرمایش و سرمایش خاص خود استفاده می‌شوند.
  • دوربین مداربسته IP بی‌سیم: دوربین‌های IP بی‌سیم برای ارسال داده‌های ویدیویی به یک روتر WiFi متصل می‌شوند. سپس فیلم به فضای ذخیره سازی ابری یا حافظه داخلی دوربین منتقل می‌شود. دوربین‌های IP بی سیم می‌توانند راه حل خوبی برای خانه‌های کوچک باشند، اما یک سیستم دوربین سیمی کمتر در معرض تداخل است و برای مناطق بزرگتر توصیه می‌شود.

ویژگی‌های ضروری دوربین های IP

  • فضای ابری و داخلی: فضای ذخیره‌سازی هنگام بررسی دوربین‌های IP اهمیت زیادی دارد. طبق قانون، بسیاری از شرکت‌ها ملزم به نگهداری فیلم‌های امنیتی برای مدت زمان مشخصی بسته به صنعت و وظایف محلی خود هستند. اکثر سیستم‌های نظارتی داده‌های ویدیویی را به فضای ذخیره‌سازی ابری، درایو حالت جامد (SSD) یا درایو دیسک سخت (HDD) منتقل می‌کنند. راه‌حل‌های پیشرفته، فیلم را به صورت محلی روی SSD یا HDD ذخیره می‌کنند، در حالی که از آن در فضای ابری نیز نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. این سیستم‌های امنیتی «هیبرید ابری» ایمن‌تر و قابل اعتمادتر از سیستم‌هایی هستند که تنها به یک روش متکی هستند.
  • قابلیت‌های PoE: دوربین‌های IP که می‌توانند از طریق اتصال PoE تغذیه شوند، خطر و هزینه اجرای سیم برق را از بین می‌برند. در مقایسه با دوربین‌های کاملاً بی‌سیم، دوربین‌های IP PoE تمایل به انتقال داده با ثبات‌تری دارند و کمتر با تداخل دستگاه‌های مجاور مواجه می‌شوند.
  • رمزگذاری داده‌های ویدیویی: میزان امنیت یک دوربین مداربسته IP به سطح رمزگذاری داده‌ها و امنیت شبکه آن بستگی دارد. رمزگذاری روشی برای پنهان کردن اطلاعات با درهم‌سازی داده‌ها است تا تنها اشخاص مجاز بتوانند آن را رمزگشایی کنند. از آنجایی که دوربین‌های IP اغلب در موارد نقض IoT هدف قرار می گیرند، با استفاده از استانداردهای امنیتی مدرن، کلیدی است که برای جلوگیری از هکرها در دست بردن به اطلاعات شرکت و حتی غیرفعال کردن کل سیستم‌ها، دو حالت رمزگذاری وجود داشته باشد، در حالت استراحت و در حال انتقال.

            رمزگذاری در حالت استراحت: داده‌های رمزگذاری‌شده «در حالت استراحت» به این معنی است که داده‌ها در دوربین محافظت می‌شوند. RSA و AES دو نمونه از    استانداردهای رمزگذاری زیرساخت کلید عمومی (PKI) هستند که تضمین می‌کنند هر کسی که به داده‌های ویدئویی دسترسی دارد نمی‌تواند آن را از حافظه داخلی استخراج کند.
            در رمزگذاری ترانزیت: داده‌های رمزگذاری شده «در حین انتقال» به این معنی است که داده‌ها در حین حرکت از طریق شبکه یا انتقال از فضای ذخیره‌سازی محلی به فضای ابری محافظت می‌شوند. سیستم‌های ایمن داده‌ها را در حین انتقال با استفاده از HTTPS/SSL از طریق پورت 443 رمزگذاری می‌کنند و فقط به سرویس‌های ابری اختصاصی اتصالات خروجی برقرار می‌کنند.

ویژگی های اضافی دوربین های IP

  • اشتراک‌گذاری فوری ویدیو: یکی از قابلیت‌های سیستم‌های نظارت IP مدرن، امکان اشتراک‌گذاری کلیپ‌های ویدئویی از طریق پیامک، ایمیل یا لینک‌های زنده است. این میزان زمان لازم برای هشدار به مقامات در هنگام وقوع حوادث و اقدامات فوری را کاهش می‌دهد.
  • کیفیت ویدیو: دوربین‌های IP عموماً در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ که به طور سنتی در سیستم‌های مداربسته استفاده می‌شوند، کیفیت تصویر بالاتری ارائه می‌دهند. از آنجایی که آنها سیگنال‌های دیجیتال را ارسال می‌کنند، می‌توانند جزئیات بیشتری را ثبت کنند. این امکان را برای بسیاری از سیستم‌های امنیتی IP فراهم می‌کند تا تجزیه و تحلیل ویدیویی پیشرفته مانند تطبیق چهره را در نرم افزار خود بگنجانند.
  • تجزیه و تحلیل ویدیویی مبتنی بر لبه: سیستم‌های نظارت مدرن از هوش مصنوعی (AI) و تجزیه و تحلیل مبتنی بر لبه برای تشخیص افراد و اشیاء در میدان دید دوربین استفاده می‌کنند. نرم افزار با قابلیت یادگیری عمیق می‌تواند از تطبیق چهره و وسیله نقلیه برای هشدار به کاربران در مورد حوادث در زمان واقعی و سرعت بخشیدن به تحقیقات استفاده کند. این سیستم‌های نظارتی پیشرفته همچنین به کاربران اجازه می‌دهند مناطق محدودی را در دید دوربین تعریف کنند و در صورت شناسایی فعالیت معنی‌دار در یک زمان خاص از روز به آنها اطلاع داده شود.
  • جریان پایدار: دوربین‌های IP که در حالت پایدار کار می‌کنند، پهنای باند کمتری مصرف می‌کنند، که باعث می‌شود مقیاس‌پذیرتر و کم‌هزینه‌تر برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ باشد. در حالت ثابت، دوربین‌ها هر 20 ثانیه یک بار یک جریان ثابت از تصاویر کوچک رمزگذاری شده و ابرداده‌های مرتبط را به ابر ارسال می‌کنند. یک دوربین مداربسته IP حالت ثابت با سرعتی در حدود 20 کیلوبیت در ثانیه کار می‌کند که تقریباً 1/100 یک دوربین ابری سنتی است که با سرعت 1-2 مگابیت در ثانیه پخش می‌شود. با توجه به ردپای پهنای باند کم، بیش از 100 دوربین حالت ثابت می‌توانند اتصال شبکه مشابهی را به اشتراک بگذارند و پهنای باند یکسانی را به عنوان یک دوربین ابری سنتی مصرف کنند.

هنگام خرید دوربین IP چه نکاتی را باید در نظر گرفت

  1. محدوده منطقه تحت نظارت چقدر است؟ (فاصله؟ محدوده؟)
  2. برای پشتیبانی از دوربین چقدر پهنای باند اینترنت لازم است؟
  3. فیلم چگونه ذخیره می‌شود و به چه مقدار فضا نیاز دارید؟
  4. آیا رمزگذاری داده‌ها مطابق با استانداردهای امنیتی مدرن است؟ (RSA یا AES؟ در حالت استراحت یا ترانزیت؟)
  5. در کجا قرار می‌گیرد؟ (داخلی یا خارجی؟)
  6. آیا از انتقال رمزگذاری شده استفاده می‌کند؟ (SSL/TLS؟)

 

منبع:
https://info.verkada.com/security-cameras/ip-camera/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اتوماسیون خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند و اتوماسیون خانه هوشمند
حامد صفری
27 اسفند 1401

بررسی رایج‌ترین اشتباهات کابل کشی شبکه(قسمت اول)

10 مورد از بیشترین اشتباهات کابل کشی شبکه که هزینه‌های سنگینی برای کسب و کار شما خواهد
حامد صفری
18 اردیبهشت 1400

دوربین مداربسته بی سیم برای فضای باز

بهترین راهنمای دوربین مداربسته بی سیم برای فضای
حامد صفری
22 فروردین 1402
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه