×

دوربین مداربسته LPR، ANPR، ALPR ( بخش دوم )

حامد صفری
29 فروردین 1402
دقیقه زمان برای مطالعه

سیستم‌های دوربین مداربسته ANPR، ALPR و LPR چه هستند؟

در بخش اول مقاله سیستم‌های دوربین مداربسته ANPR، ALPR و LPR و مکان‌هایی که از آنها استفاده می‌شود را بررسی کردیم. در این بخش به موارد دیگر می‌پردازیم.

در سیستم‌های دوربین LPR باید به دنبال چه چیزی باشید

  • پخش چند دوربینی: با پخش چند دوربینی، می‌توانید فیلم رویداد تشخیص پلاک خودرو را نه تنها بر روی دوربینی که در ابتدا آن را ثبت کرده، بلکه در دوربین‌های دیگر نیز مشاهده کنید. اگر ماشینی وارد یک گاراژ شود و شما پلاک را بگیرید، می‌توانید آن را دنبال کنید که از رمپ پایین می‌رود و در جهت دیگری پایین می‌رود. این به شما امکان می‌دهد تصویر کامل‌تری از جایی که وسیله نقلیه پس از عکس برداری اولیه رفت، به دست آورید.
  • قابلیت جستجو: شناسایی و ذخیره شماره پلاک در یک پایگاه داده بسیار مفید است، اما اگر جستجو برای آنچه نیاز دارید آسان نباشد، این ابزار محدود می‌شود. شما می‌خواهید مطمئن شوید که پایگاه داده بر اساس تاریخ و زمان و همچنین شماره پلاک به راحتی قابل جستجو است. به احتمال زیاد، اگر حادثه‌ای رخ دهد، به دنبال چیزی کاملاً خاص خواهید بود و نمی‌خواهید زمان خود را در یک تعقیب و گریز سخت تلف کنید.
  • تطبیق فازی: سیستم‌های قدیمی‌تر به طور سنتی برای خوب خواندن پلاک مشکل داشتند و زمانی که حتی قسمت کوچکی از تصویر به سختی خوانده می‌شود، نمی‌توانند نتایج را به دست آورند. گزینه‌های مدرن بسیار هوشمندتر هستند و می‌توانند با ویژگی‌هایی مانند “تطبیق فازی” یا “جستجوی فازی” بر چالش‌های نمایش غلبه کنند. این به شما این امکان را می‌دهد که اگر مثلاً یک کاراکتر اشتباه ثبت شده باشد، همچنان شماره پلاک صحیح را برگردانید. به این ترتیب، وقتی عدد 0 به عنوان حرف O یا S با 5 اشتباه گرفته می‌شود، پرت نمی‌شوید.
  • گزارش‌های قابل اکسپورت: یک دوربین امنیتی پلاک خودرو که سیاهه‌های ثبت‌شده را ارائه می‌دهد، همه چیز را در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار آسان‌تر می‌کند. صرفاً داشتن توانایی دانلود صفحات ضبط شده به عنوان یک فایل CSV به این معنی است که جستجو یا استفاده از این داده‌ها در برنامه‌های مختلفی که ممکن است در امنیت سازمانی گسترده‌تر گنجانده شوند بسیار آسان‌تر خواهد بود.
  • یکپارچه سازی API: داده‌های به دست آمده از طریق دوربین مداربسته پلاک خوان می‌تواند برای مشتریانی که می‌خواهند این داده‌ها را در پلتفرم‌های دیگر ادغام کنند ارزشمند باشد. این می‌تواند کل تجربه را بسیار قدرتمندتر کند، بنابراین باید به دنبال راه حلی باشید که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد داده‌های LPR را به پایگاه‌های داده دیگر صادر کنند. برخی از برنامه‌های کاربردی که می‌توانند با LPR API استفاده شوند، برای مثال شامل توانایی باز کردن گیت پارکینگ بر اساس خوانش‌های LPR هستند، کنترل شما را تا حد زیادی گسترش می‌دهد.
  • دوربین‌های زوم یا بولت: در بیشتر زمینه‌ها، دوربین بولت زوم بیشترین قابلیت و عملکرد همه‌کاره را ارائه می‌دهد. توانایی آن برای زوم کردن روی خودروها می‌تواند برای خواندن دقیق و مطمئن پلاک‌ها بسیار ارزشمند باشد، اما در برخی موارد ممکن است یک دوربین مداربسته جداگانه برای گرفتن شواهد متنی نیز مفید باشد. اغلب این تصمیم به ماهیت فضایی که به دنبال آن هستید برمی‌گردد.

ملاحظات هنگام خرید راه حل دوربین مداربسته LPR

  • زاویه، فاصله و مکان نصب: استراتژی استقرار یک نگرانی کلیدی برای هر سخت افزار نظارتی است، و این در نظر گرفتن در مورد دوربین‌های دارای LPR حتی بیشتر صادق است. زاویه و فاصله نصب تا مناطقی که اغلب وسایل نقلیه در آن قرار می‌گیرند چیزی است که باید درست انجام دهید. برای بهترین نتایج، یک دوربین مداربسته LPR باید در میدان دید مستقیم خودرویی که می‌خواهید شناسایی کنید نصب شود و این ممکن است بسته به اندازه ناحیه پوشش‌دهی و پویایی محیط به چندین دستگاه نیاز داشته باشد.
  • قیمت و بودجه: همه شرکت‌ها می‌خواهند هزینه‌ها را پایین نگه دارند و باید در حد بودجه خود کار کنند. اما مهم است که کل هزینه مالکیت (TCO) و ارزش کلی که سیستم می‌تواند ارائه دهد، سنجیده شود. به خصوص اگر یک پارکینگ کوچک یا منطقه‌ای برای نظارت بر وسایل نقلیه دارید، افزودن یک دوربین مداربسته LPR به یک سیستم کلی می‌تواند ویژگی بسیار مفیدی را به زرادخانه اضافه کند.
  • حفظ و ذخیره سازی داده‌ها: داده‌های پلاک خودرو ممکن است به خودی خود فضای زیادی را بیش از الزامات معمول برای یک دوربین مداربسته IP اشغال نکنند، اما شما باید یک روش نگهداری قابل اعتماد و ایمن داشته باشید. راه‌حل‌های مبتنی بر ابر یا ابر ترکیبی می‌توانند تمام فضای مورد نیاز شما را ارائه دهند، در حالی که فضای ذخیره‌سازی داخلی ممکن است از نظر دسترسی یا اتصال مزایایی نیز داشته باشد.
  • دوام: از آنجایی که دوربین‌های LPR عموماً به جای اینکه در داخل تأسیسات محافظت‌شده و تحت کنترل آب و هوا نصب شوند، در مناطق باز نصب می‌شوند، باید بتوانند در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کنند. در حالی که مناطق مختلف ممکن است به استانداردهای متفاوتی نیاز داشته باشند، معمولاً ایده خوبی است که از چیزی استفاده کنید که دارای رتبه ضد آب یا گرد و غبار IP67 یا بالاتر باشد.
  • مقاومت در برابر خرابکاری: با هر سرمایه گذاری، محافظت می‌خواهید، و یکی از ویژگی‌های مفید برای هر دوربین تشخیص پلاک، مقاومت در برابر خرابکاری است. این می‌تواند با نام‌های مختلف (مقاوم در برابر خرابکاری، ضد خرابکاری، مقاوم در برابر ضربه، یا ضد دستکاری که نشان دهنده محافظت در برابر 20 ژول ضربه) باشد. اما در صورت امکان می‌خواهید به دنبال چیزی بگردید که سخت است و دستکاری در آن دشوار است. گزینه‌های برتر همچنین با هشدارهای دستکاری یا اعلان‌هایی ارائه می‌شوند که در صورت آسیب دیدگی به طور خودکار به کاربران در زمان واقعی اطلاع می‌دهند.
  • سخت افزار اضافی: با نصب دوربین مداربسته تشخیص پلاک، یک منبع جدید عالی خواهید داشت. اما آیا به دستگاه‌های دیگری نیز نیاز دارید تا از مناظر بزرگ‌تر اطراف تأسیسات خود عکس بگیرید؟ آیا اطلاعات متنی دیگری وجود دارد که باید در مکان توسط دوربین‌های دیگر ضبط شود؟
  • تعمیر و نگهداری: با توجه به موقعیت مکانی دوربین مداربسته معمولی پلاک، تعمیر و نگهداری هر از گاهی مورد نیاز خواهد بود. برای مثال، ممکن است نیاز به فوکوس مجدد گهگاهی، لنز رو به روی عناصر داشته باشد، یا گرد و غبار و کثیفی را جمع کند. این باید همراه با رفع سایر مشکلات خارجی مانند تار عنکبوت یا حتی لانه پرندگان مورد توجه قرار گیرد.
  • برق و اتصال: مانند اکثر دوربین‌ها، راه حل‌های LPR می‌توانند با راه حل‌های مختلف برق و اتصال ارائه شوند. در نظر گرفتن اینکه آیا گزینه‌های کابل‌کشی یا سیم‌کشی در مکان مورد انتظار امکان‌پذیر است یا گزینه‌های بی‌سیم، برای مثال، با استفاده از اتصالات WiFi، مناسب‌تر هستند، مهم است. چگونه دوربین را به بهترین نحو وصل می‌کنید تا مطمئن شوید که آنلاین و روشن است؟

سوالات متداول درباره سیستم‌های دوربین مداربسته ANPR، ALPR و LPR

چند نام اختصاری دیگر برای دوربین‌های LPR چیست؟

مخفف‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای اشاره به دوربین مداربسته تشخیص شماره پلاک یا دوربین پلاک خوان استفاده کرد. ممکن است تفاوت‌هایی در فناوری و قابلیت اساسی و همچنین تفاوت‌هایی بسته به اصطلاحات ترجیحی ارائه دهنده وجود داشته باشد. به همین دلیل، ممکن است آنها واقعاً قابل تعویض نباشند، اما موارد زیر برخی از کلمات اختصاری است که معمولاً برای توصیف دوربین مداربسته با تشخیص پلاک استفاده می‌شود:

  • دوربین LPR: دوربین تشخیص پلاک
  • دوربین ANPR: دوربین تشخیص خودکار شماره پلاک
  • دوربین ALPR: دوربین خودکار پلاک خوان
  • دوربین NPR: دوربین تشخیص شماره پلاک

تفاوت بین دوربین تشخیص پلاک (LPR) و دوربین ضبط پلاک (LPC) چیست؟

تفاوت اصلی این است که دوربین تشخیص پلاک (LPR) از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل پلاک و ارائه اطلاعات استفاده می‌کند، در حالی که ضبط پلاک (LPC) فقط یک دوربین امنیتی معمولی را توصیف می‌کند که به گونه‌ای قرار گرفته‌است که بتواند پلاک‌ها را ضبط کند.

تفاوت بین دوربین تشخیص پلاک خودرو (LPR) و تشخیص خودکار شماره پلاک (ANPR) چیست؟

در عمل، اصطلاحات شناسایی پلاک (LPR) و تشخیص خودکار شماره پلاک (ANPR) به طور کلی به همین معنی هستند. ارائه دهندگان مختلف ممکن است محصولات خود را کمی متفاوت توصیف کنند، اما اغلب می‌بینید که آنها به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

 

منبع:
https://info.verkada.com/security-cameras/lpr-anpr-alpr-camera/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

چرا سایت‌های ساختمانی دوربین مداربسته دارند؟

دلیل نصب دوربین مداربسته در سایت‌های
حامد صفری
16 اسفند 1401

افزایش ایمنی عملیاتی با نصب دوربین مداربسته و استفاده از نظارت تصویری

مزایای نصب دوربین مداربسته و استفاده از سیستم های امنیتی در صنعت
حامد صفری
27 اردیبهشت 1402

همه چیز درباره‌ی دوربین مداربسته بولت

بررسی اجمالی، مزایا و محدودیت‌های سیستم‌های دوربین مداربسته
حامد صفری
10 اردیبهشت 1402
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه