×

استقرار دوربین‌های مداربسته و اصول بنیادین این کار

حامد صفری
06 اردیبهشت 1400
دقیقه زمان برای مطالعه

نکات عملی برای استقرار موفقیت آمیز دوربین مداربسته

 

سیستم‌های دوربین مداربسته، روشی کارآمد و انعطاف پذیر برای محافظت از کسب و کار شما هستند. مفید بودن آنها در بازدارندگی مجرمان و ارائه شواهد به پلیس، دوربین‌های مداربسته را به یک ویژگی مشترک مجموعه امنیتی فیزیکی بسیاری از شرکت‌های انگلستان، تبدیل کرده است. بنابراین استقرار دوربین‌های مداربسته بصورت اصولی امری بسیار مهم است.

به کارگیری کارآمد دوربین‌های مداربسته، یک فرایند دشوار، اما کاملاً شناخته شده است، که تحت پوشش دانش قابل توجهی از صنعت، موارد نظارتی و الزامات قانونی قرار گرفته است. پیمایش این دانش گسترده می‌تواند بدون برخی از مبانی اولیه، دشوار باشد.
به همین دلیل، ما این مجموعه مفید را كه شامل 9 نقطه‌ي شروع عملی برای کمک به شما، در درک و مدیریت جنبه‌های اصلی برنامه ریزی، استقرار و نگهداری نصب دوربین مداربسته است، گردآوری کرده‌ایم.

سال‌ها از شروع کمک این شرکت به شرکت‌های مناطق مختلف در زمینه دوربین مداربسته و نیازهای امنیتی می‌گذرد. در این مدت، ما به بهترین روش‌های خود رسیده‌ایم و استانداردهای جدید و برتري را، در استقرار دوربین‌های مدار بسته، برای ساختمانها، تعیین کرده‌ایم.
بیایید نگاهی به اصول اصلی بیندازیم، که به ما کمک کرده است، انتظارات مشتریان خود را برآورده کنیم و از آنها فراتر برویم:

با “چرا” شروع کنید

داشتن هدفی روشن، برای نصب تجهیزات نظارت دوربین مداربسته، در ساختمان‌ها یکی از بالاترین توصیه‌هایی است که وزارت امور داخلي، در کتابچه راهنمای عملکرد دوربین مدار بسته به کاربران احتمالی آن می‌دهد. ما با این توصیه کاملاً موافق هستیم. قبل از اینکه شروع به برنامه ریزی کنید که چه کارهایی را باید انجام دهيد و آن را در کجا مستقر کنید، باید درک روشنی از اهداف خود داشته باشید.

در عمل، این بدان معنی است که، شما باید برنامه خود را با بیان اهداف کلی خود شروع کنید. شما می‌توانید بدون اعداد کنار بیایید، اما هدف شما باید مشخص باشد.
به عبارت دیگر، افزایش امنیت، پاسخ درستي به سوال چرا فکر می‌کنید به سیستم دوربین مداربسته نیاز دارید، نيست. پاسخ‌های بهتري شامل جلوگیری و تشخیص و تلاش برای سرقت، کاهش سرقت از مغازه، یا نظارت بر شرایط کار است. این یک پایه محکمي برای تعیین الزامات خاص و مهمتري فراهم می‌کند که شامل لیستی از موار زير است:

• چه نقاطی باید کنترل شوند و در چه بازه‌های زمانی
• آیا برای تشخیص هرگونه ویژگی، (چهره ، پلاک) باید از تصاویر استفاده شود یا خیر.
• اینکه آیا تصاویر، باید در زمان بلادرنگ کنترل شوند یا خیر.
• چه مدت تصاویر، باید ذخیره شوند.
• چه کسی باید به تصاویر ذخیره شده، دسترسی داشته باشد.

واضحترين دلیل اینکه ما نیز از این توصیه حمایت می‌کنیم، هزینه است. سیستم‌های دوربین مدار بسته امروزي ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌دهند‌، اما هیچ ویژگی رایگان نیست.
برچسب قیمت یک سیستم مدار بسته، که براي همه کارها مناسب است، بسیار بالا است. خرید تجهیزات دوربین مداربسته‌ي گران قیمت، برای دفاتر خود، و استفاده از آن در زیر مجموعه‌هاي خود، بسیار ناکارآمد است.

صرف نظر از هزینه، ما این توصیه را به دلایل فنی نیز ارائه می‌دهیم. دوربین‌های مداربسته، تنها بخشی از سیستم امنیتی شما هستندكه نیازهای شما در تصمیم گیری های مربوطه نیز تأثیر می‌گذارد:
تجهیزات امنیتی اضافی، مانند سیستم‌های کنترل دسترسی.
شيوه‌هاي طراحی و امنیت شبکه شرکت شما.
کابل کشی شبکه شرکت شما.
آخرین و اما مهمترین مورد : برخی از گزینه‌های استقرار دوربین مدار بسته، دارای شرایط قانونی خاصی هستند که باید از آنها پیروی کنید، مانند نصب علائم و در موارد شدیدتر، اخذ مجوز.

تمام عوامل محیطی را در نظر بگیرید

نیازهای شما باید با تجزیه و تحلیل دقیق مشخص شود که چه مناطقی باید کنترل شوند و در نتیجه در چه مواردی دوربین‌های مداربسته در ساختمان شما نصب می‌شوند. با این حال، به راحتی نشان دادن دوربین به این نقاط داغ نتایج مفیدی نخواهد داشت.
شما احتمالاً با مشکل سازترین عامل محیطی، یعنی نور، آشنا هستید. آیا توجه کرده‌اید که چگونه به سختی می‌توانید تصویری که در آن خورشید مستقیماً پشت اشیاء است را در قاب تشخیص دهید؟ آیا هنگام عکس گرفتن در تاریکی، اگر از یک شئ بسیار بازتابنده، عکس می‌گیرید، چگونه با استفاده از فلاش چیزی جز یک لکه بزرگ نور حاصل نمی‌شود؟

این مورد در مورد دوربین‌های مداربسته نیز صدق می‌کند: کیفیت تصاویر، به شرایط نور محیط و اشیایی که در کادر هستند، (یا می توانند باشند) بستگی دارد. برای دوربین‌های خارج از منزل، عوامل دیگری نیز مانند مه و باران، که باید با توجه به شرایط آب و هوایی، در نظر گرفته شوند، نقش دارند. عوامل محیطی، مانند دما و رطوبت، نیز به شرایط خاصی برای وسایل و کابل کشی تبدیل می‌شوند.

تهیه لیست جامعی از این موضوعات، ممکن است دشوار باشد، خصوصاً که برخی از آنها اصلاً واضح نیستند. خبر خوب این است که صنعت امنیت مدت‌هاست از این موضوعات آگاه است، بنابراین رهنمودهای این صنعت وجود دارد.
بهترین روش این است که یک بررسی دقیق از محیط خود را به همراه ارائه دهنده‌ی راه حل‌های امنیتی خود انجام دهید. در حالی که نقشه‌های دقیق برای تعیین برخی پارامترهای محیطی کافی است، اما تنها راه برای بدست آوردن یک تصویرکامل، یک نظرسنجی در محل است.

برای ادغام دوربین‌های مداربسته در زیر ساخت خود برنامه ریزی کنید

در گذشته و در روزهای ابتدایی دوربین مداربسته، تجهیزات داده برای زیرساخت های شبکه‌ای جداگانه برای تجهیزات امنیتی، تجهیزات مخابراتی، در هنگامی که نمایش داده می‌شد، وجود داشت.
دیگر، موضوع این نیست. همگرایی فناوری شبکه و امنیت و ظهور کابل کشی ساخت یافته، دوربین‌های مدار بسته (و بطور کلی سیستم‌های امنیتی) را به بخشی جدایی ناپذیر، از شبکه IT شرکت تبدیل کرده‌است.

از یک طرف، این به قیمتهای بسیار بهتری، منجر می‌شود که شما می‌توانید از زیرساخت‌های یکسان برای هر قطعه از تجهیزات شبکه خود استفاده کنید و بنابراین از انواع کمتری از کابل و تجهیزات بهم پیوسته استفاده کنید. و راه را برای انعطاف پذیری بی سابقه‌ای، از نظر کاری که می‌توانید با تجهیزات امنیتی و فیلم انجام دهید باز کند.
واز طرف دیگر، این بدان معنی است، که شما باید برای جریانهای داده اضافی در شبکه خود، برنامه ریزی کنید. نظارت زنده و تصاویر با کیفیت بالا باعث افزایش تقاضا از نظر تأخیر و پهنای باند می‌شود. بعلاوه، طبیعت حساس این ترافیک ممکن است کارکنان IT شما را بر آن داشته باشد تا اقدامات احتیاطی امنیتی بیشتری را انجام دهند که اجرای آنها به مدتی زمان نیاز دارد.

به روزرسانی زیرساخت‌های موجود خود را در نظر بگیرید

تجهیزات امنیتی با کیفیت بالا، محکم و با دوام هستند. این انگیزه‌ای، برای ایجاد زیرساخت‌های امنیتی موجود ایجاد کرده‌است، به جای اینکه کاملاً اصلاح شود و این چیزی است که باید از آن استفاده کنید.
اگر می‌بینید که نظارت شما در حال گسترش است و دستیابی به آنها از طریق یک فرآیند به روزرسانی تدریجی امکان پذیر است، نه یک اصلاح اساسی کامل، این به شما کمک می‌کند تا قیمت سیستم دوربین مدار بسته‌ی شما پایین باشد و به شما امکان می‌دهد تا اختلالات تجاری مرتبط با تعمیرات اساسی سیستم امنیتی خود را کاهش دهید.

 

ارتقاء بدون دردسر نیست

 

ادغام بین تجهیزات جدید و قدیمی، همیشه کامل نیست و همیشه خیلی هم روان نیست. و در بیشتر مواقع، شما نیاز به تعمیرات اساسی کل سیستم خواهید داشت. اما این می‎تواند یک مصالحه موقت خوب باشد که هم نیازهای امنیتی و هم محدودیت‌های بودجه شما را برآورده کند.

در مورد تکنیک‌ها و تجهیزات استقرار دوربین‌های مداربسته مصالحه نکنید

استقرار دوربین‌های مداربسته و کابل کشی شبکه برای ساختمانها در بین پزشکان تا حدودی یک هنر برجسته محسوب می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از آنها برای محافظت از کابلهای برق و داده نیاز به محافظ ویژه دارند، به طوری که یک مهاجم به راحتی نمیتواند به آنها دسترسی داشته باشد. برخی از دوربین‌های مداربسته خارج از منزل و از راه دور از کابل کشی فیبر نوری استفاده می‌کنند که برای برخی از کارهایی که به تجهیزات خاصی نیاز دارند کاربرد دارد.

این الزامات فقط برای نمایش امنیت نیست. عدم محافظت یک دوربین در معرض دستکاری می‌تواند به طور کامل آن را به خطر بیندازد و مزایای امنیتی را که ممکن است ارائه دهد، بدون نتیجه می‌کند.
حتی الزامات ظاهراً “پیش پا افتاده” مانند طول و نوع کابل نیز باید اجرا شود. به عنوان مثال، استفاده از کابل بیش از حد طولانی می‌تواند منجر به قطع ارتباط مکرر و از بین رفتن داده‌ها شود، این چیزی نیست که بتوانید به سادگی از آن در سیستم امنیتی استفاده کنید.

فراموش نکنید که در استقرار دوربین‌های مداربسته برای بایگانی و بازیابی برنامه ریزی می‌کنید

در بسیاری از موارد، تصاویر دوربین‌های مداربسته در حال حاضر مفید نیستند- و حتی اگر هم باشند، معمولاً باز هم نیاز به نگهداری دارند (به عنوان مثال می ‌وان آنها را به پلیس تحویل داد.)
شما از نظر قانونی نه تنها مسئول ایمن سازی صحیح (و در نهایت پاک کردن) داده‌ها هستید بلکه در صورت درخواست، اطلاعات را از آنها بازیابی می‌کنید. رعایت این مقررات مستلزم این است که شما برای کنترل دسترسی به داده‌های ذخیره شده و نصب و نگهداری سیستم بایگانی مواردی را تهیه کنید.

امروزه اکثر سیستم‌های امنیتی دارای راه حل‌های یکپارچه برای بایگانی، بازیابی و کنترل دسترسی هستند، اما هنوز هم نیاز به راه اندازی دارند. در حالت ایده‌آل، شما باید از ارائه دهنده خدمات استقرار دوربین مداربسته در این زمینه توصیه و کمک بخواهید.
اینکه شما کدام سیستم را انتخاب می‌کنید به نیاز شما بستگی دارد. سیستم‌های پیشرفته دوربین مدار بسته، با ویژگی‌های پیشرفته‌ی جستجوی تصویر و پردازش، بسیار راحت هستند اما بیشتر از نیاز اکثر مشاغل کوچک و متوسط اند. از طرف دیگر، شما برای یک سیستم ناکافی با وقت کارکنان خود هزینه پرداخت خواهید کرد.

 

اجرای یک فرآیند راه اندازی فیزیکی در استقرار دوربین‌های مداربسته

آزمایش سیستم‌های امنیتی یکی از آن مشکلاتی است که حتی متخصصان امنیتی را به لرزه می‌اندازد. اگر در هنگام طراحی یا استقرار سیستم چیزی نادیده گرفته شود، اطلاع از آن پس از نصب و در نهایت بعد از حمله موفقیت آمیز می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.
حداقل آزمایش دوربین‌های مدار بسته باید شامل موارد زیر باشد:

• بررسی میدان دید هر دوربین، اطمینان از اینکه تمام ناحیه مورد نیاز برای بررسی را پوشش می‌دهد
• بررسی کیفیت و سطح جزئیات تصاویر زنده و ضبط شده
• تأیید اینکه سیستم ذخیره سازی فضای کافی برای پوشش نیازهای شما برای نگهداری تصویر را دارد
• تأیید هرگونه سیستم و ویژگی‌های یکپارچه، مانند هشدارها، تشخیص حرکت یا تشخیص شماره پلاک

 

ایده خوبی است که نمونه‌های ضبط شده فیلم و تصویر را از هر دوربین حفظ کنید، که می‌توانید آن را به عنوان مرجع در طول تعمیر و نگهداری استفاده کنید.

اجرای یک طرح حسابرسی و نگهداری جامع در استقرار دوربین‌های مداربسته

 

وزارت داخلی توصیه می‌کند که به عنوان بخشی از ممیزی سیستم مستند، عملکرد یک سیستم دوربین مداربسته به طور مرتب کنترل و معیار گذاری شود. شما می‌توانید حسابرسی را همراه با فرآیند تعمیر و نگهداری معمول شرکت انجام دهید. در واقع، برای بسیاری از شرکت‌ها، حسابرسی چیزی جز مشاهده تصاویر اخیر و مقایسه آنها با داده‌های مرجع حفظ شده در هنگام راه اندازی نیست.

یک حسابرسی منظم می‌تواند شما را از هرگونه تخریب عملکرد سیستم مطلع کند. مهم است که هر گونه افت عملکرد – کیفیت تصویر، یکپارچه سازی با دستگاه‌های دیگر و غیره – را قبل از اینکه به اندازه کافی برجسته شود تا امنیت شما را تحت تأثیر قرار دهد، تشخیص دهید.
فرکانس این ممیزی به نصب شما بستگی دارد. برای نصب‌های کوچک، کاملاً در داخل خانه و با نظارت زنده (یا حداقل دسترسی) ، معمولاً برنامه روزانه ماهانه کافی است. ممکن است لازم باشد تاسیسات در فضای باز که اغلب تحت شرایط نامساعد جوی قرار دارند ، بیشتر بررسی شوند.

 

اجرای یک برنامه‌ی اقدام فوری برای نگهداری، در هنگام استقرار دوربین‌های مداربسته

 

از دست دادن عملکرد در سیستم امنیتی موضوعی نیست که شما به راحتی آن را بپذیرید. دوربینی که پس از سالها عملکرد بی عیب و نقص به طور ناگهانی خراب می‌شود، امری است که می‌تواند به راحتی مورد توجه قرار نگیرد یا به عنوان چیزی غیر از عملکرد معمول شما برچسب گذاری نشود.
با این حال، به نظر می‌رسد موفق‌ترین سرقت یا سرقت اطلاعات، چیزی جز سوء عملکرد معمول شما نیست. مشکلات دوربین‌های مداربسته باید در اسرع وقت برطرف شوند. در حالت ایده آل، شما و کارمندانتان باید بدانید که اگر دوربین ضبط یا پخش را متوقف کرد، با چه کسی باید تماس بگیرید و چه کاری باید انجام دهید.

بهترین راه برای اطمینان از این کار داشتن یک برنامه نگهداری در عمل است که هرکسی متوجه اشتباه شود می‌تواند آن را دنبال کند. بیشتر اقدامات زنجیره‌ای این طرح احتمالاً برای داخل شرکت شما خواهد بود، اما این احتمال وجود دارد که پایان این زنجیره نیاز به هماهنگی با ارائه دهنده خدمات امنیتی داشته باشد.
آیا باید اطمینان حاصل کنید که استقرار سیستم دوربین مداربسته برای ساختمان شما کاملاً موفقیت آمیز است و در طولانی مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟
البته که انجامش میدی!
چه کسی می خواهد با تجهیزات و نصب معیوب سرمایه گذاری کند؟

به همین دلیل است که شما باید با بهترین نصب کنندگان سیستم‌های امنیتی کار کنید. به توضیحات مشتریان ما نگاهی بیندازید تا بفهمید چرا نصب کننده‌های ماهر ما اشتباه نمیکنند و برای تعیین نظر سنجی رایگان در محل به ما زنگ بزنید.

منبع:
https://network-data-cabling.co.uk/blog/practical-tips-for-successful-cctv-deployment/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD (آنالوگ با وضوح بالا) به نوعی از سیستم دوربین های نظارتی اشاره دارد که
حامد صفری
28 آبان 1402

سیر تکامل سیستم‌های امنیتی خانه

بررسی مسیر تکاملی امنیت
حامد صفری
08 فروردین 1402

سیستم امنیتی ساختمان تجاری چیست؟

بررسی سیستم امنیتی ساختمان‌های
حامد صفری
14 اسفند 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه