×

مقایسه دوربین مداربسته PTZ ، دوربین فیش آی و دوربین‌های چند سنسوری ( بخش دوم )

حامد صفری
05 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه

مزایا، معایب و تفاوت‌های بین انواع سیستم‌های دوربین مداربسته چیست؟

در بخش اول این مقاله به بررسی دوربین مداربسته PTZ و مزایا و معایب آن پرداختیم. در این بخش دوربین مداربسته فیش آی و چند سنسوری را پوشش می‌دهیم.

مزایا، معایب و تفاوت‌های دوربین‌های امنیتی فیش آی (Fisheye)

دوربین مداربسته فیش آی چیست؟ خارج از دنیای امنیتی و نظارتی، دوربین‌های فیش آی به خاطر نمای منحصربه‌فردی که لنزهای فوق عریض با شکل مشخص آن‌ها که در اکثر موارد دایره‌ای هستند و اعوجاج دارند، ایجاد می‌کنند شناخته می‌شوند. برای متخصصان امنیتی، سیستم‌های دوربین مداربسته فیش آی با استفاده از یک سنسور، زوایای دید پویا را ایجاد می‌کنند، از جمله نماهای پانوراما 180 درجه و 360 درجه از هر منطقه که برای نظارت بر آن نصب شده‌اند.

  • مزایا – نمای پانوراما برای پوشش نظارت گسترده: دوربین‌های فیش آی معمولاً برای نظارت بر مناطق بزرگ استفاده می‌شوند. لنزهای فوق عریض آنها برای نظارت پایه فضاهای داخلی بزرگ مانند انبارها و فروشگاه‌های خرده فروشی ایده آل هستند. برخی از دوربین‌های فیش آی از لنزهای متغیر با فاصله کانونی متغیر استفاده می‌کنند که به تیم‌های امنیتی اجازه می‌دهد دوربین را در فاصله‌ای مشخص تنظیم کنند.
  • معایب – ممکن است احتیاج به انحراف زدایی داشته باشد: در ازای دید فوق عریض ارائه شده توسط لنزهای فیش آی، تصاویر دایره‌ای که این دوربین‌ها ارائه می‌دهند ذاتاً مخدوش می‌شوند. یک سیستم مدیریت ویدیویی خوب (VMS) با قابلیت Dewarping یا انحراف زدایی می‌تواند به طور خودکار این اعوجاج‌ها را تنظیم کند. با این حال، نیاز به انحراف زدایی به زیرساخت امنیتی اضافی نیاز دارد که هزینه دارد.
  • مزایا – به طور کلی، وضوح تصویر قوی: امروزه سنسورهای با وضوح نسبتاً بالا مانند 3 مگاپیکسل (2048 در 1536 پیکسل) که قادر به ضبط تا 50٪ جزئیات بیشتر از 1080p هستند، در میان اکثر دوربین‌های فیش آی رایج می‌باشند رزولوشن کلی بالا برای استریم‌های فیش آی به دلیل پیامدهای امنیتی آن در قبال نظارت و پاسخ به حادثه، یک نقطه فروش عمده در بازار است.
  • مزایا – از PTZ با فیلم از قبل ضبط شده استفاده کنید: در حالی که دوربین‌های فیش آی عملکرد PTZ را در زمان واقعی ارائه نمی‌دهند، زاویه گسترده بسیاری از لنزهای فیش آی این امکان را فراهم می‌کند که عملکرد یک دوربین مداربسته PTZ در فریم از قبل ضبط شده شبیه سازی شود. این می‌تواند به جلوگیری از شکاف‌های پوشش کمک کند و به اپراتورهای دوربین راه دیگری برای بررسی افراد یا وسایل نقلیه مورد نظر و جداسازی نمای پانوراما در یک منطقه خاص بدهد.
  • مزایا – خطر کم خرابی دوربین: با استفاده از تنها یک سنسور و طراحی نسبتاً ساده، دوربین‌های فیش آی ذاتاً کمتر مستعد خرابی هستند (به ویژه در مقایسه با دوربین‌های PTZ). آنها به دلیل هزینه‌های نگهداری پایین‌تر شناخته شده‌اند و به نرم‌افزار یا آموزش خاصی برای «دوختن» فیلم‌ها و تصاویر از چندین دوربین نیاز ندارند.
  • مزایا – یک راه حل نظارت دقیق و با مشخصات کم: دلیلی وجود دارد که سیستم‌های دوربین مداربسته فیش آی در کازینوها، بانک‌های بزرگ و حتی مدارس بسیار رایج هستند. دوربین‌های فیش آی بسیار کوچک‌تر هستند و بنابراین تشخیص آن‌ها دشوارتر از اکثر دوربین‌های PTZ یا بولت است. با این حال و در عین حال، این دوربین‌ها می‌توانند تا 360 درجه پوشش را در یک نمای واحد ارائه دهند.
  • معایب – قرار دادن و نصب: در صورت قرارگیری نامناسب، منطقه تحت پوشش بالقوه دوربین پانوراما و قابلیت‌های نظارت متوجه نخواهد شد. این نه تنها می‌تواند بر پوشش امنیتی، بلکه بر هزینه کل سرمایه گذاری نیز تأثیر بگذارد. گوشه‌ها معمولاً انتخاب‌های ضعیفی برای دوربین مداربسته فیش آی هستند، زیرا آنها FoV را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. در حالی که هر فضا متفاوت است، نصب برنامه ریزی شده به درستی به کاهش هزینه‌های اولیه تجهیزات و ارائه بازگشت سرمایه بهتر در دراز مدت کمک می‌کند.

مزایا، معایب و تفاوت‎های دوربین‌های امنیتی چند سنسوری

دوربین مداربسته چند سنسوری چیست؟ توانایی ارائه پوشش تا 360 درجه به دوربین‌های فیش آی محدود نمی‌شود. دوربین‌های چند سنسوری نیز امکان مشاهده پانوراما را فراهم می‌کنند، اما برای این کار از چندین سنسور تصویر استفاده می‌کنند. این طراحی چند سنسوری دارای مزایا و معایبی است که آن را از دوربین‌های فیش آی تک سنسور متمایز می‌کند.

  • مزایا – یک نمای ترکیبی بدون درز از چندین جریان با کیفیت بالا: از آنجایی که هر سنسور در یک دوربین چند سنسوری فیلم خود را ضبط می‌کند، این دوربین‌ها برای ایجاد تصاویر ویدیویی پانوراما و منفرد به فرآیندی به نام “stitching” متکی هستند. stitching یا دوخت می‌تواند سطح بیشتری از جزئیات را در یک منطقه پوشش گسترده‌تر، از جمله میدان دید 180 درجه، 270 درجه یا 360 درجه ارائه دهد.
  • معایب – افزایش خطر خرابی قطعات: از آنجایی که دوربین‌های چند سنسور ذاتاً از سخت‌افزار بیشتری استفاده می‌کنند که بسیار پیچیده‌تر از دوربین پانورامای سنتی تک سنسوری است، ممکن است مشکلات بیشتری وجود داشته باشد. با این حال اکثر دوربین‌های چند سنسوری درجه یک با نرخ خرابی نسبتاً پایینی کار می‌کنند.
  • مزایا – قابلیت‌های زوم منحصر به فرد و FoV طولانی‌تر: در حالی که دوربین‌های تک سنسور در مکان‌هایی که می‌توانند بزرگ‌نمایی کنند محدود هستند، هر سنسور در یک دوربین چند سنسوری می‌تواند برای بزرگ‌نمایی در مناطق خاص استفاده شود. نتیجه این است که یک دوربین چند سنسوری می‌تواند انعطاف‌پذیری و پوشش دقیق‌تری را در داخل FoV نسبت به دوربین‌های چند سنسوری فراهم کند. توانایی نمایش بخش‌های خاصی از FoV 360 درجه با عمق و جزئیات بیشتر می‌تواند هنگام شناسایی افراد یا اشیاء مورد نظر بسیار مفید باشد.
  • معایب – داشتن پتانسیل برای نقاط کور: استفاده از سنسورهای متعدد می‌تواند بر برخی از مناطق تحت پوشش و عمق میدان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به تنظیماتی باشد تا فضای مستقیم زیر دوربین را پوشش دهد، که می‌تواند به طور قابل توجهی بر عمق میدان تأثیر بگذارد. یافتن FoV بهینه، عمق میدان و پوشش و در عین حال به حداقل رساندن (یا حذف کامل) شکاف‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد.
  • مزایا – تنظیمات اضافی FoV: به طور سنتی تصاویر ثبت شده توسط هر سنسور برای ایجاد یک FoV کامل به هم می‌چسبند. با این حال، برخی از سازمان‌ها هر حسگر را به گونه‌ای پیکربندی می‌کنند که پوشش بهتری برای مناطق خاص خارج از FoV فراهم کند (گوشه‌های بیرونی ساختمان یک مثال رایج است).
  • معایب – برای فضاهای کوچک‌تر ایده‌آل نیست: در فضاهای کوچک‌تر مانند استودیوها، مکان‌های ذخیره‌سازی و کمدها، دوربین‌های چند سنسور ممکن است با مشکل پوشش مواجه شوند. تنظیم دقیق سنسورهای دوربین معمولاً مورد نیاز است که بسته به محیط می‌تواند چالش برانگیز یا غیرقابل اجرا باشد.
  • مزایا – زمان نصب، کابل کشی و هزینه کمتر: در اکثر محیط‌ها، تیم‌های امنیتی به سیستم‌های دوربین مداربسته چند سنسوری کمتری نیاز دارند تا به همان پوششی برسند که ممکن است از تعداد بیشتری از دوربین‌های ثابت و تک سنسور دریافت کنند. این به معنای هزینه‌های نصب کمتر از جمله کابل کشی بسیار کمتر و همچنین زمان نصب کمتر است. با گذشت زمان نیاز به واحدهای کمتر به کاهش هزینه‌های نگهداری کمک می‌کند.

دوربین مداربسته PTZ، فیش آی یا چند سنسوری: کدام دوربین بهترین است؟

آنچه بسیاری از سازمان‌ها می‌یابند این است که دوربین‌های پانورامای مدرن با قابلیت زوم دیجیتال دوربین‌های PTZ غیرضروری وجود دارد. این به معنای اجتناب از هزینه‌های اولیه بالا، نیاز به منابع و احتمال خطای انسانی است که در واحدهای PTZ رایج است.

با این حال، موارد استفاده‌ای وجود دارد که دوربین‌های PTZ بیشترین مفهوم را برای آنها دارند. موارد استفاده‌ای نیز وجود دارد که در آن دستیابی به ترکیب مناسب FoV و وضوح تصویر با دوربین‌های پانوراما یک چالش است. با این حال دوربین پانورامای ممتاز و با کیفیت امروزی اغلب حتی چالش‌برانگیزترین نیازهای امنیتی را برآورده می‌کند. نکته کلیدی این است که یک رویکرد استراتژیک برای نحوه نزدیک شدن به طراحی و نصب سیستم نظارت به طور کلی داشته باشید. رویکردی که فاصله، نقطه دید، و نوع لنز و شما را برای محیط خاص خود در نظر بگیرد.

 

منبع:
https://info.verkada.com/compare/ptz-vs-fisheye-vs-multi-sensor-security-cameras/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوربین مداربسته و ایجاد امنیت در تجارت

5 اقدام امنیتی تجاری برای محافظت از تجارت نوپای شما اگر به تازگی شغلی را راه اندازی کرده
حامد صفری
27 فروردین 1400

برخی از ویژگی‌های دوربین مداربسته بی سیم که حتی بدون اینترنت کار می‌کنند

دوربین مداربسته بی سیم بدون
حامد صفری
16 فروردین 1402

دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟ دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟دوربین
حامد صفری
28 اسفند 1397
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه