×

دوربین مداربسته دام چیست؟کاربرد آن چیست؟

حامد صفری
09 بهمن 1401
دقیقه زمان برای مطالعه

دوربین دام چیست؟ یک نوع دوربین مداربسته است. که به دلیل شکل ظاهری آن دام میگویند.DOME به زبان انگلیسی به مهنی گنبد است.دوربین های دام اغلب برای محیط داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. نوع طراحی دوربین مداربسته دام به نحوی است که برای نصب در زیر سقف مناسب است. از دوربین دام می توان برای نصب در منازل، ادارات، مراکز تجاری و … استفاده نمود. جنس بدنه این دوربین ها در اکثر مواقع از جنس پلاستیک و در برخی مدل ها فلزی است.

انواع دوربین مداربسته دام
دوربین های مدار بسته دام از نظر بستر کابل به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم میشوند. که آنالوگ از نظر قیمت ارزان تر از تحت شبکه است.

دوربین دام تحت شبکه
این سری از دوربین ها، بستر کابل کشی بر مبنای کابل شبکه دارند، دارای دو کابل هستند. یک کابل به منظور تغذیه ( آداپتور ) و دیگری به منظور ارسال سیگنال ها و دیتا ها است. اگر دوربین دام تحت شبکه شما، از قابلیت POE پشتیبانی کند. نیاز به تامین تغذیه دوربین ندارید چرا که تغذیه آن از طریق کابل POE تامین می شود.

دوربین مدار بسته دام در بستر کواکسیال
این سری، طیفی وسیعی از دوربین ها را شامل می شوند که می توان به دوربین های CVBS، HDCVI ، AHD و HDTVI اشاره کرد. بستر کابل کشی این دوربین ها بر مبنای کابل کواکسیال است و داری دو کابل هستند. یک کابل به منظور تغذیه دوربین ( آداپتور ) و دیگری همان کابل کواکسیال است که برای ارسال سیگنال ها استفاده می شود.

ویژگی های دوربین مداربسته دام چیست
مقاومت در مقابل خرابکاری: اکثر دوربین های دام، در مقابل ضربات خارجی و دستکاری ها مقاوم هستند. از استانداردهای IK08 و IK10 پشتیبانی می کنند.
قابلیت ضد نفوذ آب، گرد و غبار: این قابلیت نیز در اکثر دوربین های دام وجود دارد. به علت دارا بودن این قابلیت، بنا به محل جانمایی دوربین، می توانند در محیط بیرون بدون ورود رطوب، آب، گرد و غبار نصب شوند. البته دوربین های بولت به خاطر شکل ظاهری، برای محیط های خارجی پرکاربردتر هستند.
اگر در محیط داخلی خود، جای مناسبی برای نصب دوربین پیدا نکردید، می توانید از دوربین مداربسته دام استفاده کنید. چرا به علت شکل ظاهری خود به راحتی بر گوشه های دیوار و سقف نصب می شوند.
در برخی از مدل های آن می توانید زاویه دید آن را با تغییر بدنه اطراف لنز، تغییر دهید.
• نصب آسان و سریع: دوربین مداربسته دام، نسبت به دوربین بولت نصب راحتی تری دارد.

کاربرد دوربین مداربسته دام
دوربین های دام عموما کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد. بنابراین استفاده از آنها محدود به محیطهای مسقف اداری، تجاری یا مسکونی می شوند.
این دوربین های در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه و آنالوگ و AHD ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارد.

دوربین مداربسته دام تورت(TURRET) چیست؟
دوربین تورت (TURRET) نیز نوعی از دوربین دام است. اکثر دروبین های دام دارای یک حفاظ شیشه ای هستند. اما دوربین دام تورت فاقد این حفاظ است. این دوربین ها از لحاظ قیمت و کارایی فرقی با سایر دوربین مداربسته دام ندارند و فقط شکل ظاهری شان متفاوت است.
زاویه دید دوربین های دام
دوربین های دام از نظر نوع لنز به دو دسته لنز ثابت (Fixed lens) و لنز وریفوکال (Varifocal Lens) تقسیم می شوند. دام با لنز ثابت معمولا با لنز 2.8میلیمتر (~85 درجه) یا 3.6(~70 درجه) میلیمتر ساخته می شوند. دوربین های دام وریفوکال معمولا لنز 3-9(~35 تا 80 درجه) میلیمتر یا 2.8-12 (~25 تا 85 درجه) میلیمتر دارند.
تفاوت دوربین دام با بالت چیست؟
اولین تفاوت دوربین دام و دوربین بولت در شکل ظاهری آن ها است، Dome گنبدی شکل بوده و بالت همچون گلوله می باشد. عموما دوربین مداربسته دام را برای محیط های داخلی به کار می گیرند. دوربین بولت را برای محیط های خارجی زیرا مقاومت بالایی دارد و در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است. دوربین مداربسته دام زاویه دید گسترده ای را ارائه می دهد. اما تنها در مسافت های کوتاه، دوربین بولت زاویه دید ثابتی دارد اما برد طولانی تری را پوشش می دهد.

تفاوت دوربین دام با اسپید دام در چیست؟
از نظر شکل ظاهری دوربین مدار بسته دام گنبدی بوده و چندان بزرگ نیست. اما دوربین های اسپیددام بزرگ هستند و دارای چرخش و زوم فوق العاده ایی می باشند. دوربین اسپیددام توانایی این را دارد که تصاویر را در جهات مختلف ثبت کند. دوربین دام بسیار ارزان قیمت تر از دوربین اسپیددام می باشد. توانایی این را دارد که بتواند نیاز ابتدایی شما از دوربین مداربسته را برطرف کند. بهتر است قبل از آنکه اقدام به خرید نمایید ابتدا نیازتان از سیستم مداربسته را مشخص کنید.
دلایل انتخاب دوربین مدار بسته دام
دوربین های مداربسته دام بیشتر برای محیط داخلی مورد استفاده قرار میگیرد و بهتر است در محیط داخلی از دام استفاده کنیم.
دوربین های مدار بسته بالت، آشکار و قابل رویت هستند. سارقان و خرابکاران به راحتی می توانند دوربین مداربسته بالت را شناسایی و تخریب کنند. اگر به دنبال دوربین مدار بسته ای هستید که شناسایی و تخریب آن سخت تر باشد، دوربین مداربسته دام را انتخاب کنید.
اگر شما دوربین مداربسته ای می خواهید که ظریف و زیبا باشد. با دکوراسیون داخلی ساختمان، هماهنگی بیشتری داشته باشد، دوربین مداربسته دام را انتخاب کنید.
کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته دام
همانظور که در این مقاله شرح دادیم، دوربین های مختلف بر مبنای نیاز مشتریان، محیط و شرایط نصب، می توانند کارآمد باشند. همینطور دوربین دام که با توجه به قابلیت های مذکور، در فضاهای داخلی کارآمدتر به نظر می رسند. اگر حتما قصد نصب دوربین مداربسته دام را در محیط خارجی دارید. از برندهای معتبر، دارای گارانتی و با قابلیت IP67 و IK10 خریداری کنید تا در صورت قرار گرفتن در معرض شرایط نا مناسب آب و هوایی یا ضربات، مقاومت کافی را داشته باشد. در حفظ امنیت و ارائه تصاویر محیط پیرامون شما خللی ایجاد نشود.
با تشکر از شما عزیزان که تا پایان این مقاله همراه ما بوده اید. امیدواریم این مقابله به شما کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD (آنالوگ با وضوح بالا) به نوعی از سیستم دوربین های نظارتی اشاره دارد که
حامد صفری
28 آبان 1402

اسپیددام چیست؟کاربرد آن چیست؟

اسپیددام چیست؟کاربرد آن چیست؟دوربین گردان اسپیددام چیست ؟ دوربین مداربسته‌ای است با
حامد صفری
09 بهمن 1401

دوربین (Warm Light) وارم لایت چیست?مقایسه دوربین مداربسته وارم لایت واستارلایت

در واقع واژهWarm Lightبه معنایه نور گرم است،این عبارت در اصل به طیف های نور مرئی اشاره می
حامد صفری
09 بهمن 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه